Skip to content
Geplaatst op 21 februari 2020

Hoe één tweet een wanhopige boekhandelaar redde

Sprookje door 

Op 14 januari sloot The Petersfield Bookshop zonder dat er die dag een boek verkocht was. Ik zal moeten stoppen, dacht de eigenaar.

’s Avonds zaten Sansom en zijn vrouw aan tafel. „We moeten de winkel sluiten”, zeiden ze tegen elkaar. Aan alles komt blijkbaar een einde, ook aan een honderdjarig boekenantiquariaat. Die nacht sliepen ze slecht.

De volgende ochtend reed Sansom naar de boekwinkel, deed de computer aan en geloofde zijn ogen niet. In één nacht waren er van over de hele wereld duizenden bestellingen gedaan.

Halverwege de middag kwam er een jongeman langs in het antiquariaat. „Ik woon al mijn hele leven in Petersfield”, zei hij, „maar ik ben nog nooit in je winkel geweest. Gisteravond zei een kennis uit San Francisco mij dat ik moest gaan.”

Uit elk boek stak een bestelformulier

Aan het eind van de dag plaatste Sansom opnieuw een foto op Twitter: dit keer lagen er stapels boeken („een klein deel van alle orders”) op een bureau – en uit elk boek stak een bestelformulier.

Vanaf dat moment werkten Sansom, zijn vrouw, familie en een team vrijwilligers zeven dagen per week om alle orders te verwerken. Op één dag vulden ze wel veertien postzakken met boeken. „More to come”. Eind januari hadden ze de online orders ‘min of meer’ onder controle. „Nu gaan we door de meer dan duizend e-mails en tweets.”

The Petersfield Bookshop is gered, voorlopig althans, al zijn Sanson en zijn vrouw zich bewust van hun geluk. „Wij hebben het overleefd”, twitterde de boekverkoper, „maar Swan Books in Westminister heeft gisteren na 83 jaar zijn deuren moeten sluiten”.